Friday, January 3, 2014

remaja?

remaja? apakah definisi remaja

 Perkataan 'remaja' berasal daripada perkataan Latin bermakna menuju ke arah kematangan. golongan ini sentiasa mempunyai perasaan ingin mencuba dan sedang menuju ke tahap untuk menjadi dewasa. 

tu definisi from Wikipedia..
tapi kalau kita renungkan balek, adakah wujud istilah remaja di dalam Islam?
ding dong denggggg
kalau kita lihat balek zaman2 dahulu, ketika era kegemilangan Islam, dan era perkembangan Islam, tiada istilah remaja.. ada dua golongan sahaja, kanak-kanak dan dewasa..
tiada remaja.. kanak-kanak adalah mereka yang belum akil baligh, manakala dewasa adalah mereka yg dah akil baligh, tiada transisi antara mereka
bahkan, setelah akil baligh, segala dosa, pahala telah jatuh ke atas bahu mereka sendiri, maksudnya, mereka perlu bersikap matang, bertanggungjawab, dan bukannya mengalami proses transisi "remaja"

tapi kenapa skang wujud remaja??

ini disebabkan oleh cara didikan, pendedahan, persekitaran yang mengajar manusia sekarang untuk percaya tentang kewujudan transisi remaja..
ibu bapa x percaya anak2 mereka dah besar, pastu kbykn dari mereka halang anak2 mereka untuk sertai pelbagai aktiviti even kadang2 nk drive pon x kasi waima anak mereka dah besar panjang.. 
inilah yg mewujudkan golongan remaja.. iaitu golongan yg mempunyai perasaan ingin tahu yg tinggi dan ingin mencari identiti diri, sbb waktu mereka kecik2, ibu bapa x memberikan mereka pendedahan secukupnya untuk mereka kenal dunia ni..

memetik contoh dari buku "cinta di rumah Hasan al-banna",
Hasan al-banna, mengajak anak perempuanya yg pada ketika itu awal belasan tahun untuk mengikut dia ke meeting2 besar, dan menjadi salah seorg yg terlibat dalam meeting tu.. meaning, bukan dia bawak saja je.. pastu anak dia saiful islam, pada umur kurang 10 tahun, dia dah bukakan mata anak dia tentang dakwah.. kita? anak umur 10 tahun kita beli ps4? ok mahal sgt mungkin psp? =_=.. jauh kan beza? anak2 hasan al-banna ni, umur masih belasan tapi sikap mereka lebih dewasa dari kita sekarang..
btw, buku ni best sgt sgt sgt sgtttt..

tgoklah dulu Aisyah, isteri Rasulullah, masih kecil tapi sudah pndai, malah ramai sahabat2 yg meminta nasehat dari Aisyah!  kita?? umur dah nk dekat quarter abad, tapi x memberi apa apa sumbangan, malah rasa diri ni masih x bersedia.. 

pemuda zaman2 dahulu, seperti Fateh, Ali, Zaid, Hasan al-banna, semuanya hebat2.. pada umur 24 tahun Fateh dah menguasai satu kerajaan besar, pada umur 22 Hasan al-banna dah menubuhkan ikhwanul muslimin.. mantap kan mereka? Ali, pada waktu dia masih kecik, sanggup menggantikan tempat tidur Rasulullah pada peristiwa hijrah..

ini, menunjukkan tiada remaja, hnya ada pemuda yg mempunyai hati dan semangat yg besar, untuk berbakti pada agama.. tiada istilah remaja bagi mereka, tiada kata "Aku belom bersedia".. semangat kental mereka ni, menjadikan mereka sgt berguna kpd agama di saat kudrat dan tenaga berada di tahap yg maksimum.. 

zaman sekarang, di saat kudrat kita di puncak, kita bazirkan dengan hanya mencari identiti diri, bila dah sedar, kita mula mengeluh, semuanya dah terlambat.. TIDAK.. tiada istilah terlambat.. 

kejarlah agama, kejarlah Allah, nescaya Allah akan berikan semua yg terbaek buatmu.. 




p/s: teringat inti usrah haritu.. :) dan isu lekat kepala kat kerusi tu, mungkin kita boleh reflek diri..


now or nevaaa!


2 comments:

  1. sultan muhammad al fateh pemuda pujaan hati ;) urgh tetbe teringt classification dlm paeds neonatalni, grudni, preddoshkolni, doshkolni, u shkolni period hihi

    ReplyDelete