Sunday, November 11, 2012

sakit

Assalamualaikum,

Indahnya bila diri sentiasa diingati-Nya.. 
diberi peluang untk merasa akan kehadiran-Nya. 
diberi ujian agar sentiasa menginngati-Nya..

beberapa hari lepas, di hospital tempat saya belajar, sedang saya dan aynn berjalan menuju pharmacy, dua wanita muda kelihatan tersenyum manis.. salah seorg dari mereka bersuara 

wanita: "boleh saya bertnya, wujud x satu hari di masa hadapan, di mana pada waktu itu tiada penyakit dan tiada lagi sakit?"

agak terpingga2, kami berdua, dengan keadaan kesihatan saya yang sememangnya kurang stabil, agak kaget kami.. 

kami:  "tak mungkin wujud, kerana saket itu akan mendekatkan diri kita dengan Tuhan" 
wanita: "waktu sihat pown patut ingat Tuhan kan?"
kami: "memang setiap waktu kita patut ingat Tuhan, cme sakit itu akan menyebabkan diri kita lebih dekat dengan Tuhan"

wanita tadi senyum dan berlalu pergi.. kami bergegas ke pharmacy.. beli beberapa ubat utk demam, batuk, immunity dan juga selsema..
saya secara peribadi amat selesa dengan ubat selsema di sini, datang dalam bentuk spray, senang diguna dan efektif.. iklan sekejap.. hehe

akhirnya, dengan izin dan kuasa Allah, beserta dengan usaha makan ubat, saya beransur sehat.. alhamdullilah.. tapi ade beberapa manusia terkena jangkitan dengan saya.. afwan.. =_=, saya x sengaja

tiba2, satu hari, jam 4 pagi, tersedar dari enak mimpi, saket.. saket yang amat sangat.. kaki membawa diri ke bilik air.. terduduk, sambil tangan dan kaki sejuk dan terketar menahan saket.. macam2 saya fikir.. mungkinkah peritonitis? absolute indication utk surgery tu.. =_= ok saya cemas.. mungkinkah perforation by ulcer? sejak bila plak ade ulcer? ok, x mungkin.. atau mungkin appendicitis? eh, saketnye kat bahagian left bukan right.. hurm.. bermulalah episod differential diagnosis saya selama setengah jam..

ye, macam2 saya fikir, terfikir jugak untuk call 03 dan diri sudah redha utk atrabot jika terpaksa buat emergency operation atau laparoscopy, endoscopy.. tapi saket itu tetap ada.. jam 5 pagi, saya kembali ke dalam bilik. memandang analgesic atas meja.. refuse utk makan.. saye tidur.. jam 7 bangun utk bersiap ke sekolah..

di dalam kelas, pain score sudah menurun dari 8 menjadi 1.5.. tapi konsentrasi sedikit terjejas.. tangan agak mengeletar, saya cuba memegang pen dengan kuat agar dpat salin nota cikgu yang cakap sangat laju.. 

balek dari kelas, saya terbaring lesu.. saket, ya Allah, saket apekah ini.. kenapa? kenapa? macam2 persoalan terbentuk di ruang pemikiran.. tiba2, terbaca tweet : 




huh, baru nak ingat! saket itu penghapus dosa! ya Allah, alhamdulillah.. sy tersenyum sorang2, walaupun saket, tapi ini menghapus dosa.. 

 Dia menghantar sesuatu agar kita sentiasa mengingati Dia..



malam tu, saya terjaga beberapa kali.. tapi kali ini di benak pemikiran saya.. ini penghapus dosa-dosa, jangan cepat mengeluh.. analgesic diambil.. alhamdulillah..

apabila diri terasa sedikit jauh dengan ya Rab, ada sahaja caraNya untuk kita dekatkan diri dengan Dia.. dan Dia lah maha perancangan sesuatu.. :)


saket juga mampu membuatkan sesorang itu untuk mengingati mati.. sungguh mati itu dekat.. dan sungguh, orang2 yang pintar adalah orang yang selalu mengingati mati.. 

2 comments: