Friday, November 2, 2012

Reflect

Assalamualaikum,

lame dah x menghadap blog nie.. agaknya mungkin ramai da jemu singgah sebb post x bergerak.. even saye pown x singgah blog nie dah dekat setengah tahun.. :) 

agak susah utk istiqamah terhadap sesuatu perkara.. iya, memang betul.. mungkin susah utk istiqamah terhadap mende yg besar, contoh, this blog, tpi lagi senang utk istiqamah kat bende kecik as twitter.. haha, just saying.. :D btw, betul, Allah sendiri menyukai org yg istiqamah walaupun kecil perkara itu.. 

reflect diri.. relax diri? no no no, reflect, bukan reflex.. itu subject neurology.. =_= 
serious, reflect.. 
asyik merungut, berkata2, membanding2kan kebolehan.. itu kelebihan manusia daripada makhluk laen.. mereka selalu nampak semua perkara yg tidak sempurna, dihighlight2 perkara tu.. tapi perkara baek, syukur, jarang sekali nak ingat..

reflect diri, kadang2 perlu.. amat perlu.. merungut kelas balek lambat, merungut peririf pendek, merungut cikgu skema, merungut homework banyak, merungut sikit cuti..
STOP IT!! 
pernah x kita duduk dalam selimut, tutup mata, n fikir.. 

-kelas balek lambat=cikgu bersemangat nak turunkan ilmu, bersemangat nak kasi kita semua pndai, pernah kita fikir?
-peririf pendek=cikgu sanggup korbankan masa rehat demi nk mengadap kita nie, semata2 nak mudahkan masa depan kita, bukan masa depan cikgu tu.. pernah kita fikir?
-cikgu skema= cikgu sanggup korbankn kehidupan dia dengan keluarga, dengan minat dia, semata2 untuk betol2 mendalami profession dia demi kita! kita as a student! and dia jadi skema spaya kita build rasa hormat kat dia, spaya kita lebih tekun belajar.. pernah kita fikir?
-banyak homework=cikgu kasi kita h/w yg byk sbb x nak kita bazirkan masa dengan mende2 yg akan mnybbkn kita leka n lupa tntg ap yg kita da belajar dan sebgai satu wadah untuk uji kaji.. pernah kita fikir?

kita, or lebey tepat, saya, asyik merungut sahaja.. patutkah? perlukah? PERLU? 
tidak, sepatutnya, saya perlu bersyukur dengan semua nie.. :) Allah telah berikan kita peluang, sepatutnya digunakan dengan sepenuhnya, bukan dengan merungut dan sambil lewa.. :)

#reflect diri.. jom tingkatkan prestasi, demi Allah. :)

No comments:

Post a Comment