Thursday, December 19, 2013

common sense

maaf,

satu word yg x semestinya semua orang sanggup nak cakap.. padahal word je, nak sebut bende laen boley, tapi nak sebut sorry/maaf kenape berat sangat terasa mulut nak bukak?

kadang2 dalam kehidupan seharian, kita x perasan dengan tingkah laku kita, elok ke x? baek ke x? menyakitkan hati orang ke x? tu lah, kadang2 orang senang terasa dengan apa yg terlepas dari lidah kita ni.. kadang2 kita rasa kita dah terbiasa cakap camtu kat dia, walhal, dalam sepanjang masa kita berkawan dengan dia, sepanjang tu lah dia cuba untuk bersabar dan pandang sebelah mata tentang apa yg buatkan hati dia terasa.. dia diam, dia senyap, sbb dia x mau cakap depan2, takut nnti terguris hati.. so silence..

silence is the best policy.. x kisahlah dalam apa pon bidang, silence. bila kita tahu or x tahu, pada certain2 masa kita kene remain silence.. as a sign of respect, or as a sign of protest.. x kesah.. ya, kadang2 kita perlu juga berkata-kata, tpi hanya pada kebenaran, bukan pada mende lagha..

kadang2, dalam nada kita bercakap, orang boley salah tafsir, bila kita tertinggi suara, or cakap x de koma n noktah, orang boley anggap kita sedang attack dia.. so belajarlah untuk bercakap dengan sopan.. klu dah terbiasa terjerit2 time bercakap, cubalah untuk perlahankan suara terlebey dulu, then, nnti2 bila dah jadi habit, cuba plak ubah nada suara.. and jangan buat suara annoying plak, kita gegirl kene jaga kata2, kang manja2 aurat plak.. so berpadalah.. nk bermanja, manja ngan parents or housemates ka, tpi bukan depan laki bukan muhrim.. boley mendatangkan pelbagai andaian

dan bila ada orang menegur kita, siap2 kan lah mulut kita dengan ucapan maaf n thanks.. maaf sbb kita dah terbuat mende salah, pastu say thanks sbb ada yg sudi nk tego kita.. bukan senang seseorang nk tego kita.. effort dia tu lebey sket.. so hargailah, jangan nak menyirap pulak, dia dah cuba untuk bawa kita ke arah kebaikan..

pastu, layanlah manusia laen, sebagai manusia.. sebagaimana kita hendak dilayan.. maksud kat sini, janganlah buat hmbar je klu kawan mintak tolong.. time kita mibtak tolong kita nak yg van der vas punya.. tapi bila tiba giliran dia mintak tolong, kita just buat ala kadar. EGO! masalah dalaman yg susah nak kikis.. tolonglah redha kan hati nak tolong orang n jangan nak ungkit.. bahaya! RIA'!

jangan terlalu taksub dengan kelebihan diri sendiri.. UJUB! bahaya, bahaya, bahaya...

dan kepada mangsa keadaan, SABAR! jika memang x de peluang utk orang tu datang nak minta maaf, sabar dah maafkanlah dia.. doakan hati menjadi lagi tabah..

saya menulis berdasarkan pengalaman.. berdasarkan apa yang saya perhatikan, lega..

No comments:

Post a Comment