Monday, November 23, 2015

belajar utk bersyukur

bila kita rasa x puas hati dengan apa yg kita ada, ingat dan tgok org yg naseb dia x sebaik kita, belajar untuk bersyukur.. jangan jadi orang yg kufur nikmat..

ada byk sbb menyebabkan timbul perasaan tidak cukup dalam diri, kita rasa we should get more, be more and this is not me,, ini bahaya.. antara sbb kita mempunyai mindset yg camtu adalah sbb kita terlalu absorb dgn dunia2 maya.. dgn social media.. sbb segala yg org share kat socia media tu, semua yg baek2, semua yg elok2, semua yg mewah2 belaka.. sedangkan kita hnya mmpu tgok je.. ni lah, time ni la, ada setan2 yg hasut jiwa kecik ni, cakap bukan2, mybbkan kita kufur nikmat..

ingtlah, apa yg dishare di media sosial tu, telah ditapis banyak, hanya surface saja,.. if kita tgok, yg tuuuu je yg kita nampak, yg buruk2 mana ada org nk share, diorg punya kesengsaraan, cabaran dan dugaan hidup tu hanya tuan punya badan je yg tau..

if kita rasa kasut kita x lawo, x branded, ingt ada org x de duit pon nak beli kasut sekolah..
if kita rasa baju raya labuci  x lebat, igt ada org da 3, 4  taun ulang baju sama beraya,
if kita rasa duit kita x cukup, igt ada org yg terpaksa kasi pagi makan pagi, x berkais x makan,
kalau kita rasa kita x cukup travel, still ada org yg x pernah kenal apa tu pantai..

belajarlah utk bersyukur dengan segala nikmat yg kita ada sekarang, dan ingatlah nikmat terbesar kita, iaitu nikmat Islam dan Iman.. sebab syukur ni dpt mengajar kita utk sentiasa humble dan kembali kepada yg Satu.. ore kelate kato, jale bia jejok kaki bumi..

ps: peringatan utk diri sendiri jugakkkk  n_n

1 comment:

  1. setuju sangat dgn awok..peringatan yang baik di pagi hari iniiii :')

    ReplyDelete